SEO: Content

Content is de bouwsteen van zoekmachine optimalisatie (SEO), waarbij het simpele principe geldt dat als je gevonden wilt worden op bepaalde zoekwoorden in Google je hier content over moet maken.

Content dat bestaat uit:

  • Tekst
  • Afbeeldingen
  • Video’s

Voor SEO is tekstuele content het meest voorkomende en gebruikelijkst om te ranken in Google. Echter verschilt dit wel per zoekwoord. Voor sommige onderwerpen kan een video juist effectiever zijn.

‘Content is veel meer dan alleen gevonden worden op relevante zoekwoorden. Het is het uitbouwen van een krachtig merk.’

De start: zoekwoordenonderzoek

Bij het creëren van content, is het altijd van belang te richten op relevante zoekwoorden. Voer dan ook altijd eerst een zoekwoordenonderzoek uit. Stel uw bent gespecialiseerd in het uitvoeren van taxaties:

taxatiezoekwoorden

Bovenstaande zoekwoorden zijn dan allemaal wel relevant (op Troostwijk taxaties na).

Vervolg: contentonderzoek

We hebben nu een mooie zet zoekwoorden waar we gevonden op willen worden. De volgende stap is het controleren van deze zoekwoorden in Google. Laten we ’taxatie huis’ als voorbeeld nemen:

taxatiehuisGoogle

Aan de eerste drie resultaten vallen enkele zaken open:

  • Twee commerciële partijen (NVM & NTS)
  • De pagina van de consumentenbond is informatief en niet commercieel

Als we de pagina’s openen valt ook op dat NVM vrij veel informatie geeft en NTS in mindere mate.

We kunnen hieruit concluderen dat als je op termijn op dit zoekwoord wilt ranken er vrij veel informatie nodig is. Een informatieve pagina heeft een grotere kans van slagen dan een commerciële pagina.

In deze situatie is het bijvoorbeeld aan te raden om dit soort content te ontwikkelen (pagina titels):

  • Taxatie huis: lees ons volledige stappenplan
  • Laten taxeren van uw huis? Lees deze 30 tips

Dit is in de kern hoe je de content aanpak bepaald. Analyseren wat de huidige resultaten zijn en op basis daarvan bepalen wat relevant is. Zul je voor dit zoekwoord een pagina maken waar het alleen gaat over de geweldige huis taxaties, die aangeboden worden, is de kans op goeie rankings in Google een stuk kleiner.

Voor webshops heb je soms een (lastige) keuze om te kiezen voor een categoriepagina, productpagina of een informatieve pagina. Voor e-commerce zijn veel zoekwoorden verkoopgericht (transactioneel) en daarom is categorie of productpagina meestal de beste keuze. Uiteraard is dit wel afhankelijk van de zoekwoorden waar je op richt.

Dit is uiteraard een kleinschalig voorbeeld. Als je honderden tot duizenden zoekwoorden hebt, wordt het wat ingewikkelder. Met specialistische SEO-tools, kun je efficiënter achterhalen welke pagina’s nu allemaal ranken op een bepaald onderwerp. Toch blijft handmatige controle wel belangrijk, om echt goed inzicht te krijgen in de content van de concurrentie.

Contentplanning nodig?

Zodra achterhaald is wat voor content nodig is voor een bepaald onderwerp (zoekwoorden), kun je een plan van aanpak maken. Afhankelijk van het aantal zoekwoorden en de diepgang van het onderwerp, is een contentplanning nodig.

Als een onderwerp bestaat uit tientallen variatie zoekwoorden, dan is de aanpak meer strategisch (lange termijn), maar is het meer een niche onderwerp dan kun je sneller overgaan tot het daadwerkelijk creëren van de content.

Start van content creatie

Tijdens het content onderzoek hebben we achterhaald wat voor content nodig is, om te ranken voor een bepaald zoekwoord. Het is nu van belang soortgelijke content te creëren, maar op termijn moet de content nog beter worden dan de concurrentie.

Kwalitatieve content creëren kan veel tijd kosten. Daarom is het prima om klein te beginnen. Begin bijvoorbeeld met basis informatie en op termijn ga je steeds dieper op het onderwerp in.

Waarschijnlijk ken je het gezegde wel ‘een website is nooit af’. Dit geldt ook voor content. Er zijn bijna altijd wel manieren om content uit te breiden, of vanuit een andere invalshoek vorm te geven.

Content indexatiestrategie

Voor de start van contentcreatie gebruik ik zelf meestal de ‘indexatie strategie’. Start met een minimalistische opzet en laat die pagina alvast indexeren in Google. Hierbij zul je zien dat de pagina bijvoorbeeld op positie 60 tot 100 binnenkomt in Google voor de zoekwoorden waar je op richt.

Zodra geïndexeerd ga je de content steeds verder uitbreiden. Elke keer als je weer nieuwe informatie hebt toegevoegd vraag je weer indexatie aan bij Google (met behulp van Google Search Console).

Doordat Google herkent dat je steeds weer tijd investeert in de pagina gaat Google op termijn de pagina belonen met steeds hogere posities voor de zoekwoorden waar de content over gaat.

Met deze strategie kun je eerder hoger komen in Google voor de zoekwoorden waarop de content zich richt. Als je eerst alle content achter de schermen wilt uitwerken, kan dit veel tijd kosten, voor dat de content gaat ranken op de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden.

Met deze strategie versnel je het proces. Er zit echter één nadeel aan, want het kan voorkomen dat sommige mensen de pagina al vinden in de hogere regionen in Google. Bezoekers komen dan op een incomplete pagina.

Het komt niet vaak voor dat mensen helemaal naar pagina zes of acht in Google gaan, maar het kan wel gebeuren.

Conclusie content

Content is de bouwsteen van zoekmachine optimalisatie. Met kwalitatieve content wordt je niet alleen gevonden op relevante zoekwoorden, maar lever je ook waarde aan bezoekers en dit verhoogt ook de algehele conversie.

Als je een ijzersterke contentstrategie wilt ontwikkelen moet je doelstelling eigenlijk zijn dat mensen op termijn jouw website op zoeken voor informatie over uw vakgebied. Een kennisbank waar alle vragen beantwoord worden.

Content is dan ook veel meer dan alleen gevonden worden op relevante zoekwoorden. Het is uitbouwen van een krachtig merk.

Advies of hulp nodig met uw contentstrategie?

Bent u benieuwd welke content kansen er voor uw bedrijf liggen? Of wilt u meer informatie over content in zijn algeheel?

Ik help u graag met contentstrategie, contentonderzoek en contentcreatie, zodat ook uw website of webshop meer waarde levert, een merk opbouwt en uiteindelijk ook meer bezoekers, leads en omzet krijgt.