Waar bestaat SEO uit?
SEO bestaat uit content, techniek en linkbuilding. Elk onderdeel is belangrijk, maar afhankelijk van uw situatie kan een bepaald onderdeel belangrijker zijn.
SEO: content
Content is de kern van SEO en in mijn optiek het belangrijkste onderdeel. Dit komt, omdat er een simpele regel geld: als je op bepaalde zoekwoorden gevonden wilt worden dan moet je hier over schrijven (content maken). Content wordt ook wel beschreven als ‘on-page SEO‘. Het is het proces van nieuwe pagina’s maken en huidige pagina’s optimaliseren, zodat ze zoekwoord gericht zijn en dus meer bezoekers vanuit Google realiseren. Met uiteindelijk als resultaat meer leads en omzet.
SEO: techniek
Technische SEO is een vrij breed begrip, want het heeft betrekking op diverse aspecten:
- Website (URL) structuur
- Snelheid
- Gebruikerservaring (UX)
- Indexatie website (crawlability)
De bovenstaande zijn vier belangrijke voorbeelden, maar technische SEO is nog breder. Met technische SEO kun je bijvoorbeeld ook aangeven welke pagina’s het belangrijkst zijn voor de rankings in Google. Of Google extra informatie geven over een bepaalde pagina (structured data). Technische SEO is van cruciaal belang, want als bijvoorbeeld een website niet goed geïndexeerd is dan kan de website geen organische bezoekers realiseren. Op de technische SEO pagina vind u een uitgebreide uitleg van technische SEO.
SEO: linkbuilding
Linkbuilding is het proces van meer (back) links verkrijgen, zodat de autoriteit van een website verhoogd wordt. Linkbuilding kan wat abstract overkomen, maar het is in simpele woorden: ‘des te meer andere websites verwijzen naar uw website, des te meer uw website gezien wordt als een betrouwbare en relevante website’. De betrouwbaarheid en relevantie wordt geuit in de autoriteit score (0 tot 100). Hoe hoger de autoriteit hoe groter de kans op hogere posities in Google.
Hier boven zie je de huidige score van deze website en het aantal backlinks (bron: Ahrefs). Linkbuilding is belangrijk voor SEO, maar het heeft in mijn optiek minder prioriteit dan techniek en content (afhankelijk van de situatie). Dit komt omdat:
- Links verkrijgen (veel) geld kan kosten
- Afhankelijk bent van externe partijen
- De concurrentie een grote rol speelt bij de mate van autoriteit die nodig is
Als u in een competitieve branche zit (bijvoorbeeld kleding online verkopen), dan is een hoge autoriteit score zeer belangrijk, maar heeft uw een garage in een specifiek gebied dan kan de relevantie een stuk lager zijn. Het verkrijgen van meer backlinks kan altijd bijdragen aan betere posities in Google, maar de context is meer van belang.
Uw bedrijf laten groeien met SEO
SEO is veelzijdig en kan soms wat ingewikkeld over komen. Als u meer met SEO wilt doen, advies wilt of gewoon benieuwd bent naar de groei potentie help ik u graag. Ik start altijd met een vrijblijvende audit waarbij content, techniek en linkbuilding geanalyseerd word. Met deze waardevolle inzichten, kunnen we op basis van uw doelstellingen en wensen bepalen wat de beste aanpak is.
Wilt u meer informatie of eens sparren over de SEO kansen voor uw bedrijf? Neem dan gerust contact met me op, want ik help u graag.