SEA (zoekmachine adverteren)
Wilt u meer bezoekers, leads en omzet vanuit Google? Met SEA bent u direct zichtbaar in Google voor de zoekopdrachten die er voor uw bedrijf toe doen. Met SEA krijg je veel bezoekers naar je website in korte tijd.
Winstgevende SEA Campagnes
Winstgevende SEA campagnes beginnen met een heldere strategie en doelstellingen. Op basis van uw doelen werken we een strategie uit, waarbij zo veel mogelijk resultaat kan worden behaald:
- Wensen & doelstellingen
- Analyse & marktonderzoek
- Strategie bepaling
- Uitvoering & bijsturing
- Analyse, monitoring en rapportage
Belangrijke KPI’s voor SEA zijn zowel de ROI (return on investment) als de ROAS (return on ad spend). De campagnes moeten in eerste instantie hunzelf terug betalen (positieve ROAS) en vervolgens ook winst gaan maken (ROI). Met mijn data-driven aanpak zorg ik samen met u voor een zo goed mogelijke SEA aanpak.
Hoe werkt SEA?
Met SEA betaal je voor elke klik. Ook wel CPC genoemd (Cost Per Click). Het voordeel hier van is dat je pas betaald, als je ook daadwerkelijk een bezoeker op je website of webshop hebt gekregen. Qua budget kun je zo hoog inzetten als je zelf wil, want adverteren kan al vanaf €1- per dag. SEA wordt gedaan met behulp van Google Ads. Binnen Google Ads zijn er verschillende campagne mogelijkheden. Dit zijn de bekendste:
- Zoekcampagnes
- Displaycampagnes
- Shoppingcampagnes
De keuze voor welke campagne hangt af van de doelstellingen. Displaycampagnes zijn voornamelijk voor naamsbekendheid en zoekcampagnes zijn meer conversie gericht. Hier onder gaan we dieper in op elke campagne vorm.
Zoekcampagnes
Zoekcampagnes zijn gebaseerd op zoekwoorden. Zoekcampagnes kunnen specifiek worden vormgegeven op basis van de zoekwoorden waar uw bedrijf zichtbaar op wilt zijn. Doordat het volledig gebaseerd is op zoekwoorden, is de kans op conversie groot. Potentiële klanten zijn immers al actief op zoek naar uw product of dienst. In veel branches wordt er in Google ook specifiek gezocht op ‘product/dienst + kopen’. Dit soort zoekwoorden zijn fantastisch, want dan is de kans op conversie nog groter. Hieronder enkele voorbeelden.
Bovenstaande voorbeelden zijn zoekwoorden met een duidelijke zoekintentie. Op dit soort zoekwoorden wil je eigenlijk als bedrijf altijd zichtbaar op zijn, want de kans op een aanvraag of aankoop is reëel. Met SEA is het mogelijk om direct zichtbaar te zijn en bezoekers krijgen via dit soort ‘hoog conversie’ zoekwoorden.
Type zoekwoorden
Het is ook belangrijk de andere kant van de medaille te belichten, want in Google zijn er ook zoekwoorden die voornamelijk informatief te zijn. Voor informatieve zoekwoorden, is de conversie kans aanzienlijk lager. De mensen die informatief zoeken zijn (nog) niet toe aan een aankoop. Hieronder enkele voorbeelden van informatieve zoekwoorden.
De kans op een toekomstige aankoop is wel aanwezig, maar waarschijnlijk niet direct. Als je bijvoorbeeld alleen op ‘wasmachine’ gaat adverteren, is de kans aanwezig dat je op zowel informatieve als conversiegerichte zoekwoorden bezoekers krijgt. Het is daarom altijd belangrijk een zoekwoordenonderzoek uit te voeren en bij voorkeur deze zoekwoorden ook in Google te analyseren.
Soms is de zoekintentie van een zoekwoord niet direct duidelijk. Door handmatig zoekwoorden in Google te analyseren, kun je achterhalen wat de zoekintentie is. Als bijvoorbeeld de top vijf organische (geen advertenties) resultaten bestaan uit verkoopgerichte pagina’s, dan is de zoekintentie voornamelijk koopgericht. Bestaat de top vijf uit bijvoorbeeld artikelen of handleidingen, dan is de zoekintentie meer informatief.
Zoekwoorden zijn een cruciaal onderdeel van SEA, maar helemaal voor zoekcampagnes. De zoekwoorden waarop de advertenties zichtbaar zijn, heeft een grote invloed op het succes van de zoekcampagne. Daarom is het aan te raden altijd goed de tijd nemen voor onderzoek en op basis daarvan een zoekwoordenstrategie te bepalen.
Bent u benieuwd welke zoekwoorden voor uw bedrijf interessant kunnen zijn of wilt u advies over uw huidige zoekwoordenstrategie? Neem dan gerust contact met me op, want ik denk graag met u mee.
Zoekcampagnes: de advertenties
Zoekcampagnes bestaan uit tekstuele advertenties. Dit zijn de tekstadvertenties die we tegen komen als we ergens op zoek zijn in Google. Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van een tekstadvertentie als er wordt gezocht op ‘schoenen kopen’.
Zoekadvertenties hebben de volgende specificaties:
- Drie titels elk van maximaal 60 karakters
- Twee versterkende zinnen, elk van maximaal 160 karakters
- URL naar wens vormgeven
In de resultaten van Google zijn plaats voor zes tekstadvertenties. Drie boven de organische (gratis) resultaten en drie onderaan de organische resultaten. De plaatsing hangt af van diverse factoren (concurrentie, budget en kwaliteitsscore bijvoorbeeld), maar daar zal ik nu niet te diep op ingaan. De plaatsing is over het algemeen niet een groot aandachtspunt, want de bezoekers komen gegarandeerd als je tijd en aandacht besteed aan de advertentie.
Zoekcampagnes: extensies
Aanvullend kunnen advertenties meerdere extensies krijgen. Met extensies versterk je de advertentie met bijvoorbeeld:
- Telefoonnummer
- Afbeelding
- Specifieke pagina’s
- Voordelen benadrukken
- Specifieke producten tonen
Extensies hebben een aanzienlijke invloed op de kans dat iemand daadwerkelijk klikt. Extensies zijn daarom altijd goed om toe te voegen, al zijn niet alle extensies altijd relevant. Producten tonen is bijvoorbeeld voornamelijk voor e-commerce (webshops).
Conclusie zoekcampagnes
Zoekcampagnes zijn ideaal als uw doelstelling gericht is op meer verkoop en/of contactaanvragen. Omdat zoekcampagnes bestaan uit concrete zoekwoorden, is het resultaatgericht. Zoekcampagnes zijn daarom ook mijn persoonlijke favoriet en meestal adviseer ik ook om te starten met zoekcampagnes. Tenminste als de doelstelling meer conversies realiseren is.
Wilt u graag een zoekcampagne testen, om te achterhalen of het ook voor uw bedrijf rendabel is? Neem dan contact met me op en laten we er samen voor zorgen, dat u meer bezoekers krijgt op de belangrijkste zoekwoorden voor uw bedrijf.
Displaycampagnes
Displaycampagnes zijn gebaseerd op zoekwoorden, maar ook doelgroepen. Deze doelgroepen kunnen voorgedefinieerde doelgroepen die in Google Ads te vinden zijn, maar ook zelf gemaakte doelgroepen (oud website bezoekers bijvoorbeeld). In tegenstelling tot tekstadvertenties zijn displayadvertenties grafisch. Een afbeelding aangevuld met tekst vormt de basis van de advertentie. We hebben allemaal wel eens van die banners gezien op andere websites, dit zijn displayadvertenties. Een Nederlandse website die veel displayadvertenties gebruikt is ad.nl.
Displayadvertenties kunnen soms wel als irritant gezien worden, maar dat is voornamelijk bij overmatig gebruik. Displayadvertenties worden getoond in het display partnernetwerk van Google. Als voldaan wordt aan de eisen, kun je je website aanmelden voor het displaynetwerk.
Wanneer displaycampagnes inzetten?
Het inzetten van een displaycampagne hangt af van uw doelstelling. Enkele voorbeelden van situaties waarin een displaycampagne een prima keuze kan zijn:
- Meer naamsbekendheid genereren
- Klein budget beschikbaar, want de klikprijzen voor displayadvertenties zijn lager dan bij tekstadvertenties
- Oud websitebezoekers overhalen weer terug te komen (remarketing)
- Grafische weergave is van belang
Persoonlijk ben ik meer een voorstander van zoekcampagnes, omdat die meer resultaatgericht zijn. Echter in bepaalde situaties, kan een displaycampagne een uitstekende keuze zijn. Displayadvertenties i.c.m. remarketing, is een krachtige combinatie, om oud websitebezoekers alsnog over te halen klant te worden. Ik raad het inzetten van displaycampagnes af als u specifiek wilt adverteren. Bijvoorbeeld op zoekwoorden die dienst/product + koop hebben.
Wilt u advies over het inzetten van displaycampagnes, of bent u gewoon benieuwd naar alle mogelijkheden? Neem dan gerust contact met me op, want ik help u graag aan meer bezoekers, leads en omzet.
Shoppingcampagnes
Shoppingcampagnes zijn de campagnes voor e-commerce webshops. Shoppingcampagnes zijn ideaal als u specifieke producten wilt tonen in de resultaten van Google. U heeft de advertenties vast wel eens voorbij zien komen:
Omdat shoppingcampagnes gericht zijn op producten zijn shoppingcampagnes niet geschikt voor diensten. Afhankelijk van de situatie zijn zoekcampagnes meestal de beste keuze voor diensten en voor producten shoppingcampagnes. Dit betekent niet dat je als webshop geen zoekcampagnes kunt inzetten. Zeker wel, maar als je visuele producten verkoopt, dan is het grafische aspect van belang en dan zijn shoppingcampagnes over het algemeen beter.
Zoals de bovenstaande afbeelding al verklapt bestaan uit shoppingadvertenties uit:
- Titels en beschrijvingen
- Afbeeldingen
- Prijzen
- Beoordelingen (als er voldoende zijn)
Wilt u graag shoppingcampagnes testen voor uw bedrijf of wilt u eens sparren over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met me op, want ik help u graag aan meer bezoekers, leads en omzet.
Benieuwd wat SEA voor uw bedrijf kan betekenen?
Ik hoop dat ik u een duidelijk beeld, heb kunnen geven van de mogelijkheden die SEA aanbiedt met diverse campagnes. SEA biedt mogelijkheden voor bijna elke doelstelling die u kunt hebben:
- Meer websitebezoekers
- Meer naamsbekendheid
- Meer leads
- Meer omzet
Wilt u nou vrijblijvend meer informatie of eens sparren over de mogelijkheden voor uw bedrijf? Bel, App of mail me gerust, want ik help u graag.