E-commerce SEO

Een praktische handleiding voor e-commerce webshops

Als u een webshop heeft wilt u dat die zo goed mogelijk scoort in Google, want dat resulteert in meer bezoekers en verkopen. Maar hoe zorg je ervoor dat de juiste productpagina’s of categoriepagina’s ranken in Google? Of hoe kun je uw webshop zo goed mogelijk opbouwen, zodat die goed presteert in Google?

Dat zijn belangrijke vragen waar met e-commerce SEO rekening mee gehouden moet worden. Lees er hier alles over, zodat ook uw webshop scoort in Google.

Waar moet je rekening mee houden met e-commerce SEO?

Een website en webshop hebben veel gelijkenissen, maar voor e-commerce webshops zijn er enkele belangrijke aspecten waar extra aandacht aan besteed moet worden:

  • Indexeerbaarheid en crawlgedrag Google: hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat Google mijn belangrijkste categorieën en producten met regelmaat scant (crawlt)
  • Webshop-architectuur: hoe kun je de webshop zo structuren dat Google de relevantie van de webshop herkent
  • Optimaliseren van categoriepagina’s
  • Optimaliseren van productpagina’s

1:  Indexeerbaarheid en crawlgedrag

In een webshop hebben alle producten en categorieën een aparte pagina. Dit maakt dat een webshop al snel honderden tot duizenden pagina’s kan krijgen. Google heeft echter niet onbeperkt capaciteit, om alle pagina’s continue te crawlen.

‘Crawlen is de technische term voor het verkennen/scannen van pagina’s door Google, zodat die geïndexeerd en gewaardeerd kunnen worden’

Het kan bijvoorbeeld voor komen dat sommige pagina’s, die minder belangrijk zijn, veel meer worden gecrawld dan pagina’s die juist wel belangrijk zijn. Als je belangrijkste product of categoriepagina’s niet regelmatig worden gecrawld gaan ze ook niet hoger komen in Google. Voor webshops is het dus van belang hier goed rekening mee te houden.

Hoe krijg je inzichtelijk hoe Google mijn website crawlt?

Het is eerst van belang om inzicht te krijgen in de huidige situatie, want zo kun je bepalen of hier aandacht aan besteed moet worden. Inzicht krijgen in het crawlgedrag kan met de gratis tool van Google zelf (Google Search Console). Als je in Google Search Console bent ga je naar instellingen en dan naar ‘crawling’.

gsccrawl

Daar kun je het crawl report openen. Nu krijg je al meerdere inzichten waar we diep op in kunnen gaan, maar om snel inzichten te krijgen kun je filteren op ‘HTML’.

filterhtmlgsc

Belangrijke pagina’s bestaan bijna altijd uit HTML vandaar dit filter. Nu krijg je een overzicht te zien van het algehele crawlgedrag, maar ook welke pagina’s Google recent heeft gecrawld. Voor dit voorbeeld gebruik ik deze website. Al is dit geen webshop maakt het voor het voorbeeld niet uit. Het gaat erom dat je inzicht krijgt in het crawlgedrag.

crawlgedrag

Op de bovenstaande afbeelding, kunnen we zien dat Google in september bijna alleen maar mijn homepage heeft gecrawld. Nu is dit in mijn situatie vrij logisch, want op dit moment heeft deze website nog maar enkele pagina’s. Ook worden hoger liggende pagina’s in een website-structuur automatisch vaker gecrawld, dan onderliggende pagina’s.

‘Webshop-structuur heeft invloed op het crawlgedrag, want Google gebruikt rangschikking om te achterhalen welke pagina’s het belangrijkst zijn’

Op basis van het overzicht zijn er drie relevante vragen:

  • Worden mijn belangrijkste pagina’s regelmatig gecrawld?
  • Staan er pagina’s tussen die regelmatig gecrawld worden, maar eigenlijk niet echt belangrijk zijn?
  • Welke pagina’s worden niet gecrawld en wat is daar de reden van?

Op basis van de antwoorden op deze vragen, kan er bepaald worden of er geoptimaliseerd moet worden of juist niet.

Optimalisatie crawlgedrag

Er zijn diverse optimalisatie mogelijkheden waarmee we Google kunnen sturen qua crawlgedrag. Uiteraard is dit wel tot bepaalde hoogte, want het algoritme van Google wordt ook niet helemaal vrijgegeven. Hieronder enkele optimalisatiemogelijkheden waar je gelijk mee aan de slag kunt.

Pagina’s uit de index van Google halen

Een simpele methode om crawlgedrag te optimaliseren, is pagina’s uit de index halen. Als je aangeeft dat deze pagina’s niet relevant zijn gaat Google ze ook niet meer crawlen. Zodoende kan Google zich beter richten op de belangrijkste pagina’s

Twee methodes om pagina uit de index te halen:

  • No-index tag toevoegen aan de pagina
  • Handmatig pagina’s uit de index halen met behulp van Google Search Console

Pas wel altijd op dat je niet pagina’s uit de index haalt, die bezoekers binnen halen via Google. Analyseer van elke pagina, die je uit de index wilt halen of ze bezoekers opleveren en hoeveel. Controleer ook de zoekwoorden waarmee de pagina’ geassocieerd wordt, want wellicht ontdek je wel een kans om een bepaalde pagina te optimaliseren voor een zoekwoord.

In het paginarapport in Google Search Console kun je tot 1000 pagina’s zien wat de huidige prestaties zijn per pagina. Als je webshop groter is dan 1000 URL’s zijn externe SEO-tools nodig om de pagina’s te analyseren.

In de praktijk komt het voor dat een webshop duizenden pagina’s heeft, maar dat bijvoorbeeld maar 500 pagina’s echt bezoekers opleveren. Vaak kunnen pagina’s geoptimaliseerd worden, zodat ze wel bezoekers gaan opleveren. Pas dan ook op met deze methode dat je niet honderden tot duizenden pagina’s zo, maar uit de index gaat halen. Het is altijd aan te raden, dit met een SEO-specialist goed af te stemmen.

Webshop-structuur optimaliseren

Zoals aangegeven gebruikt Google hiërarchie om te achterhalen welke pagina’s het belangrijkst zijn en dus ook regelmatig gecrawld worden.

Door pagina’s prominenter te plaatsen op een website worden ze automatisch meer gecrawld. Een pagina die vanuit de homepage gelijk te bereiken is wordt vaker gecrawld, dan een pagina die pas naar enkele klikken wordt bereikt. Een categoriepagina bijvoorbeeld wordt dan over het algemeen ook vaker gecrawld dan een productpagina.

Webshop-structuur is een cruciaal onderdeel van elke SEO-strategie en daarom komen we hier verder in deze handleiding nog uitgebreid op terug.

Interne link-structuur optimaliseren

Google gebruikt interne links om pagina’s eenvoudig te vinden en te crawlen. Door op pagina’s links (knoppen) te verwerken worden pagina’s eenvoudiger gevonden en gecrawld. Het is aan te raden op elke pagina minimaal één interne link toe te voegen.

Pagina’s waar niet aan wordt gelinkt worden ook wel ‘orphan pages’ genoemd. Dit zijn als ware ‘zwevende’ pagina’s, die zowel door bezoekers als door Google nauwelijks bereikt kunnen worden.

Orphan pages kunnen eenvoudig geïdentificeerd worden met specialistische tools, zoals SEO-lyzer. Voor grotere webshops is gebruik van een dergelijke tool aan te raden. Voor kleinere webshops kun je handmatig zoeken naar pagina’s waar niet aan gelinkt wordt.

Webshop snelheid

Tot slot hebben we webshop snelheid. Hoe sneller een website des te sneller Google pagina’s kan crawlen. Als Google sneller pagina’s kan crawlen kan die uiteindelijk ook meer pagina’s crawlen.

Er zijn meerdere manieren om de snelheid van een webshop te verbeteren. Op de technische SEO pagina kun je daar meer over lezen.

Voor een webshop, is voorkomend probleem dat bijvoorbeeld oude collecties (pagina’s) niet verwijderd worden. Of dat elke productfilter een nieuwe pagina aanmaakt. Hiermee groeit je webshop substantieel qua omvang. Als een webshop groter wordt neemt de laadtijd ook toe.

Het is dan ook te raden regelmatig (jaarlijks bijvoorbeeld) te controleren of er bepaalde producten/categorieën nog relevant zijn. Komt een bepaalde collectie niet meer terug, maar staat die nog wel online, dan kun je er voor kiezen om:

  • Pagina’s te verwijderen (410 status code)
  • Pagina’s door te sturen naar producten die verwant zijn (301 redirect)

‘410 status code geeft aan Google aan dat de pagina niet meer terugkomt. Vergelijkbaar met een 404 melding, maar 404 geeft alleen dat de locatie niet meer bestaat’

Als je bijvoorbeeld een collectie nette heren schoenen hebt die je niet meer verkoopt, maar er is nog wel een andere collectie heren schoenen die er op lijkt, dan is het prima om de oude collectie door te sturen naar de collectie die je nog wel verkoopt.

Conclusie indexeerbaarheid & crawlgedrag

Concluderend zijn er voldoende manieren om er voor te zorgen dat Google de juiste pagina’s crawlt en indexeert:

  • Pagina’s uit de index halen
  • Webshop-structuur optimaliseren
  • Interne link-structuur optimaliseren
  • Snelheid optimaliseren

Elke webshop is anders, er is dan ook niet één methode die beter is. Het hangt af van de situatie.

Ben je benieuwd of uw webshop ook kansen mist op het gebied van indexatie en crawlgedrag? Neem dan gerust contact met me op. Ik help u graag met een analyse, zodat uw webshop ook optimaal geïndexeerd word in Google.

2:  Webshop-structuur & URL-structuur

Webshop-structuur hebben we al kort benoemd, maar nu gaan we dieper daar op in. De structuur is een cruciaal onderdeel van SEO. Als bij de creatie van een webshop goed nagedacht is over een zo goed mogelijke structuur, dan kan dit op termijn het verschil maken tussen gemiddelde of uitstekende resultaten. De opbouw van alle URL’s (URL-structuur) is hier ook een cruciaal onderdeel van.

Webshop-structuur: de basis

Bij de opbouw of herstructurering van een webshop, is het eerst van belang er rekening mee te houden dat Google hiërarchie gebruikt om te bepalen welke pagina’s het belangrijkst zijn.

Probeer dus je belangrijkste pagina’s/categorieën zo dicht mogelijk te houden bij de homepage. Navigatie pagina’s vanuit het menu krijgen bijvoorbeeld een extra signaal dat ze belangrijk zijn.

Coolblue is een mooi voorbeeld, want zij hebben goed nagedacht over SEO bij de ontwikkeling:

coolbluemenustructuur

We zien dat bij Coolblue er tientallen categorieën gelijk bereikbaar zijn vanuit het hoofdmenu. Een dergelijke structuur is aan te raden als je veel categorieën hebt.

Een andere veelvoorkomende structuur is dat je klikt op een categorie en dat daar onder de verwante categorieën staan. Die categorieën staan dan dieper in de hiërarchie en zijn iets minder belangrijk in de ogen van Google.

Hoe bepaal je de webshop-structuur?

Voor elke contentstrategie is de basis het zoekgedrag van de potentiële klant. Dit geldt ook voor de structuur. Probeer inzichtelijk te krijgen:

  • Hoe er wordt gezocht naar de diverse producten/categorieën (zoekwoordenonderzoek)
  • Wat de resultaten in Google zijn voor de belangrijkste zoekwoorden