Linkbuilding
Linkbuilding is het proces van meer inks verkrijgen, zodat de website als autoriteit in de markt wordt gezien. Hierdoor krijgt de website of webshop betere posities in Google en dit resulteert in meer bezoekers, leads en omzet. Backlinks kunnen worden gezien als een aanbeveling voor jouw website. Hoe meer aanbevelingen, hoe beter de website presteert in Google.
Verhoog je autoriteit met linkbuilding
Het verhogen van de autoriteit is binnen de SEO de externe manier om hoger te scoren in Google. De focus ligt zoals bij content en techniek wel het geval is niet op de website zelf, maar op het verkrijgen van links van andere websites. Alle links die een website heeft vormen samen de autoriteit score. Dit is een score van nul tot 100. Hoe meer links een website heeft, des te hoger de score uiteindelijk kan worden.
Het verhogen van de autoriteit, is dus een belangrijke doelstelling van linkbuilding. Linkbuilding wordt soms gezien als complex en daarom enkele praktische voorbeelden voor het verkrijgen van meer links:
- Sociale media profielen
- Google Mijn Bedrijf profiel
- Vacature op een vacature website
De allerbeste manier van linkbuilding, is content waar andere websites zelf al naar toe willen verwijzen. Als u bijvoorbeeld een handleiding heeft geschreven over hoe het beste om te gaan met een bepaald product, dan kan deze informatie waardevol zijn voor andere websites. Zij kunnen op hun website refereren aan deze handleiding.
Voordelen Linkbuilding
Nadelen linkbuilding
Wanneer wel of niet linkbuilden?
Belangrijke aspecten van linkbuilding
Hierbij moet goed gekeken worden wat voor links verkregen worden. Niet elke link heeft dezelfde waarde. Er zijn enkele belangrijke aspecten waar rekening mee gehouden moet worden met linkbuilding:
- Relevantie van de link
- Autoriteit score van de website waarvan de link komt
- Ankerteksten (tekst van de link)
- Geleidelijk opbouwen van linkprofiel
- Welke pagina de link gaat
- Plaatsing link